MED-organisationen i MO#
Nedenfor findes en guide til opbygning og vedligehold af MED-organisationen i OS2mo.
Formål#
Det er lovpligtigt at vedligeholde et overblik over sin MED-organisation.
Formålet med at have sin MED-organisation i OS2mo er at vedligehold og overblik er nemt.
MED-organisationen kan desuden udstilles på intranettet i et organisationsdiagram, så alle medarbejdere umiddelbart kan tilgå ajourførte oplysninger om fx deres arbejdsmiljørepræsentant og deres tillidsmandsrepræsentant (navn, email, telefonnummer, mv.).
MED-organisationen kan også udskrives til fx Excel-format så administrative medarbejdere kan arbejde videre med MED-organisationen i dette format. Det forudsætter bestilling af en sådan rapport.
Forudsætninger#
Der er behov for indlæsning af tre datasæt i OS2mo, så MED-organisationen og de tilknyttede medarbejdere kan oprettes med de korrekte metadata:
- Enhedstyper til opmærkning af MED-organisationen: Fx Lokal-MED, Center-MED, Direktør-MED, Hoved-MED, AMG.
- Tilknytningsroller til opmærkning af medarbejdere: Fx LR formand, LR, FTR næstformand, FTR, TR næstformand, TR, AMR næstformand, AMR.
- Hovedorganisationer / Faglige organisationer til opmærkning af tilhørsforhold: Fx LO (3F, HK, FOA, etc), FTF (DLF, BUPL, etc), AC (Djøf, DM, etc).
Option Rollebaseret adgang i OS2mo#
Det er desuden muligt at differentiere adgangen til OS2mo, så fx udvalgte HR-medarbejdere har skriveadgang til MED-organisationen, men ikke til lønorganisationen eller til den administrative organisation i OS2mo. Det sikrer mod fejl.
Rollebaseret adgang i OS2mo kræver:
- Installation af Keycloak, herunder konfiguration af ADFS og opsætning af OU’er i Active Directory.
- Implementering af Ejer-begrebet i OS2mo.
Når det er gjort, kan man tildele Ejer-rollen til rette vedkommende i OS2mo og dermed give skriveadgang til den del af OS2mo, som håndterer MED-organisationen:
Arbejdsgange#
Disclaimer: Følgende screenshots er taget fra et test-miljø og varierer fra kommunens OS2mo. Bemærk også at alle cpr-numre er fiktive.
Opret MED-organisationen#
I organisationsmodulet skal man oprette en rodorganisation og de tilhørende underenheder:
Oprettelse af rodorganisationen#
Klik på Organisation:
Klik på Opret enhed i højremenuen:
Udfyld dialogboksen med ønskede metadata om rodenheden og tryk ‘v’ nederst i højre hjørne:
Obligatoriske oplysninger er:
- Startdato
- Navn
- Enhedstype
Bemærk, at for at oprette en rodenhed, skal der ikke angives overenhed.
Rodenheden kan nu ses i organisationshierarkiet til venstre (i dette eksempel ‘MED-organisation’):
Oprettelse af underenhederne#
Proceduren fra ‘Oprettelse af rodorganisationen’ ovenfor følges med undtagelse af, at der nu skal angives en overenhed:
I takt med at underenhederne bliver oprettet, kan de ses i MED-organisationens hierarki:
Opret medarbejdere i MED-organisationen#
Oprettelse af tilknytningerne#
Når MED-organisationen er oprettet, skal medarbejdere tilknyttes til den fra den administrative organisation / lønorganisationen.
En medarbejder tilknyttes til en MED-enhed ved at vælge den relevante MED-enhed, klikke på fanen ‘Tilknytninger’ og vælge ‘+Opret ny’:
I den dialogboks der kommer frem
- Sættes start- og evt. slutdato
- Fremfindes medarbejderen ved søgning
- Vælges Tilknytningsrolle
- Angives Hovedorganisation / Faglig organisation
- Fremfindes stedfortræder: Ved nogle tilknytningsroller er der mulighed for at vælge stedfortræder. Kommunen skal fortælle hvilke. I dette tilfælde fordrer tilknytningsrollen ‘AMR’ en stedfortræder:
Se tilknyttede medarbejdere under MED-enheden#
Når ovenstående arbejdsgang er fuldført, kan man se den tilknyttede medarbejder (plus evt. stedfortræder) under MED-enheden og fanen ‘Tilknytninger’:
Se tilknyttede medarbejdere under medarbejderen selv#
Det er også muligt at se den tilknyttede medarbejder under sig selv ved at vælge fanen ‘Tilknytninger’:
Se stedfortrædere under stedfortræderen selv#
Og man kan ligeledes se stedfortræderen under sig selv ved at vælge fanen ‘Tilknytninger’:
Gør Tilknytningsrolle vakant#
Det er muligt at gøre en tilknytningsrolle vakant - Det gøres ved at redigere en tilknytningsrolle og fjerne den tilknyttede medarbejder:
Operationen vil føre til dette billede i oversigten over de medarbejdere der er tilknyttet til MED-enheden:
Vedligehold#
Når hele MED-organisationen er opbygget, skal den vedligeholdes i OS2mo.
MED-enheder#
MED-enhederne vedligeholdes som alle enheder i OS2mo:
Tilknytningsroller#
Tilknytningsrollerne redigeres vha. knapperne ud for hver tilknytningsrolle...:
…eller under hver medarbejder under fanen ‘Tilknytninger’:
Udstilling andre steder#
Rapport#
Det er muligt at genere af MED-data i fx en csv-fil som kan hentes inde fra MOs brugergrænseflade. De data der skal indgå i udtrækket skal specificeres først.
Organisationsdiagram#
Lig den administrative organisation kan MED-organisationen udstilles i et organisationsdiagram på intranettet / internettet.
Du kan læse mere om organisationsdiagrammet her